photographer in Tamashima 2018


 フォトグラファーイン玉島2018報告書より

トルコ人写真家を迎えた前回から3年、今回は映像とサウンドアートを加え、より「いま」の感性に訴えかける作品にチャレンジした。
ハンス(写真・映像)とウィル(サウンドアート)の2人は、日本唯一の女形芸者を題材としたプロジェクトに取り組んでおり、東京滞在を経て玉島入りした。国内の全く違う2つの街それぞれの暮らしで、「都会と田舎」や「保守と革新」という簡単な対比が成り立たない多くの事象に触れ、それらを写真・映像・音の統合的な視覚作品に落とし込んでいった。
写真・映像作品としては、旧遊郭に女形芸者のポートレートを投影して撮影した連作、写真に和紙を重ねてスキャンした大型のパネル、そして障子の透過性を活かした映像を展覧会で発表した。和紙は紙商店から、また一部額縁として選んだのは畳縁であった。店主から教示を受け、伝統的は素材とデジタルなテクニックを組み合わせた作品が生まれた。玉島に残るこうした専門店が今も機能していることが効果を上げたと言える。
サウンドアートは具体的に、東京で録音した笙の音を玉島のあちこちでスピーカー再生し、その周辺音とともに再録するという手法がとられた。展覧会場では窓の開閉を調整し、伝統楽器の音色とともに国道バイパスの共振音、港の波音、カエルの鳴き声など玉島の生活音をリミックスした楽曲が、どの部屋を回遊しても聴こえるように設計した。内側で鳴る作品と、外側から聞こえる風やバイクの音などが混じり合い、「東京か玉島か」「内か外か」といった単純な線引きをこえて、現実にあり続ける曖昧や混沌が即興的に再現された。全体の成果物として制作したポストカード表面に写真、裏面にQRコードを印刷し、音の作品もスマートフォンなどから聞くことが可能である。
最期に展示に加わったコラボレーション作品『Light Shade』は、玉島在住の藤澤氏が取り組むランプシェードである。紙から切り出した三角形片を貼り合わせて正十二面体をつくり上げるサンプルを見たアーティスト2人が、女形芸者の写真を使ってチャレンジした。現代社会に生きる男性が、同時に伝統的な花街で女形として社会に適合しようとする有様を追ってきた彼らの東京でのプロジェクトが、奇しくも玉島で一つの作品として結実したものである。2人が玉島で制作した作品は年内にアーカイブに加える予定である。


玉島地域写真デジタルアーカイブ化プロジェクト
レジデンスプログラム

プロジェクトやプログラムについては以下のリンクからご覧ください
https://tamashima-archive.jimdofree.com

[Excerpt from the “Photographer in Tamashima 2018” Report]

Three years have passed since we welcomed a Turkish photographer to Tamashima. This time, we expanded the scope to include video and sound art, aiming to create works that resonate more deeply with contemporary sensibilities.

Hans (photography and video) and Will (sound art) undertook a project centered on Japan’s only male geisha—a male geisha who performs in female roles. After a stay in Tokyo, they arrived in Tamashima. Experiencing life in two vastly different cities within Japan, they encountered numerous phenomena that defied simple contrasts like “urban vs. rural” or “conservative vs. progressive.” These experiences were distilled into an integrated visual work combining photography, video, and sound.

Their photographic and video works included a series in which portraits of the geisha were projected onto the walls of a former red-light district and then photographed; large panels created by layering traditional washi paper over photographs and scanning them; and video installations that utilized the translucent quality of shoji screens. The washi paper was sourced from a local paper shop, and some frames were made using tatami edging. With guidance from the shop owner, the artists combined traditional materials with digital techniques, resulting in unique works. The continued presence and functionality of such specialty stores in Tamashima played a vital role in the success of the project.

The sound art component involved playing recordings of the shō—a traditional Japanese wind instrument—captured in Tokyo, through speakers placed around Tamashima. These sounds were then re-recorded along with the ambient noises of each location. At the exhibition venue, the opening and closing of windows was carefully adjusted so that the remixed soundscape—blending the tones of the traditional instrument with the resonance of the highway bypass, waves from the port, and frogs’ calls—could be heard throughout the space. The interplay between the sounds generated inside and those drifting in from outside, such as wind and motorbikes, blurred the boundaries between “Tokyo and Tamashima,” “inside and outside,” and recreated the ambiguity and chaos of reality in an improvisational way.

As part of the final output, postcards were produced featuring photographs on the front and QR codes on the back, allowing visitors to access the sound works via smartphones and other devices.

The final piece added to the exhibition was a collaborative work titled Light Shade, created with Mr. Fujisawa, a Tamashima resident known for his handcrafted lampshades. Inspired by his sample—a regular dodecahedron formed by assembling triangular pieces of paper—the two artists created their own version using photographs of the only male geisha. Their Tokyo-based project, which explored how men living in modern society adapt to traditional roles in the hanamachi (geisha districts), found an unexpected culmination in Tamashima through this collaborative work.

The pieces created in Tamashima by Hans and Will are scheduled to be added to the archive by the end of the year.